21 mars 2012

Dasyplayer

DYSLEXI

Titta vad jag har fått låna av kommunen. Det är en så kallad så kallad "Dasyplayer", dvs en Cd spelare till för ljudböcker som är justerbar efter eget behov:

 

- Du kan välja sida i boken (vilket är bra om du ska läsa en tjock kurslitteratur och vill att den ska läsa utvalda sidor i boken).

 

- Du kan lägga in bokmärken på "viktiga" sidor

 

- Du kan justera så att uppläsaren läser långsammare respektive snabbare

 

Mycket bra! Denna får man låna av sin kommun i hela Sverige om man har tillexempel dyslexi!

 


Chris

Hej, Fick tips av en samordnare för elever med funktionsnedsättning om din blogg. Jag undrar nu vart man kan fråga om att få låna en sån. Har själv dyslexi och har ett rent helvete med tjocka böcker som man ska komma ihåg och bara läsa vissa sidor ur.



Tack på förhand.

Chris

Hej. Jag fick tips om din blogg från en samordnare för studenter med funktionsnedsättning. Har själv dyslexi. Jag undrar vart man kan vända sig på kommunen för att få möjlighet att låna en sån smart sak. Har sjävl ett rent helvete med tjock kurslitteratur.

Svar: Hej,Vad kul att du hör av dig och att du tar hjälp av alla kontakter. Jag tog kontakt med hjälpmedels-centralen i min kommun. Antingen kan du söka efter "hjälpmedels-central" eller "hjälpmedels-konsult" och sen din kommun. Här är Landstinget i kronobergs hemsida och kontakter: http://www.ltkronoberg.se/Centrum/Primrehabcent/Hjalpmedelscentral/. Jag ringde dem och berättade att jag har dyslexi och att jag ville ha en dasyplayer. Vi bokade då in ett möte samma vecka och jag fick en genomgång på hur den fungerade.

Hoppas att du fick det svar du ville ha och hör gärna av dig om du undrar något mer!
Studera Smart

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress